Indonesia part 1: Java - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marjolein Jansen - WaarBenJij.nu Indonesia part 1: Java - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marjolein Jansen - WaarBenJij.nu

Indonesia part 1: Java

Door: Marjo en Rian

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

06 Augustus 2013 | Indonesië, Ubud

Ha allen,

De backpack is weer uit het stof getrokken voor een trip van 3,5 week met Rian door Indonesie!

Doel: zoveel mogelijk zien van Java, Bali en Lombok.

We zijn inmiddels 10 dagen op pad en kunnen alweer een boek schrijven over alle belevenissen. Onderstaand een korte impressie.

- We vlogen met Etihad, maatschappij van de Emiraten. Die hebben het altijd wel goed voor elkaar, wat ook zeker het geval was, al heb je bij berichtgeving van de piloot het idee dat Aljazeera de jihad afkondigt in het vliegtuig. 1 tussenstop op Abu Dhabi (trip down the memory lane: hier stonden we in 2005 met ISP ook), wat er het meest op lijkt alsof je in een levensgrote keramieken pot staat. 18 uur later aangekomen in Jakarta en per taxi naar het hotel, ons verheugend op een koud biertje bij het zwembad. Niets bleek minder waar; het hotel schonk geen alcohol, dus met een flesje water dropen we af naar bed, om om half 5 gewekt te worden door het gejammer van het ochtendgebed van zeker 6 moskeeen. Welkom op Java :)

- Dag 1 Jakarta begon lekker; we waren nog geen 100 meter het hotel uit of ik kreeg een klap voor mijn harses van een gestoord mens dat langsliep. Geen idee waarom, wellicht waren onze korte broeken en tanktops iets te aanstootgevend in Jakarta :) Jakarta vonden we niet heel spannend, dagje rondgebanjerd, maar het oude scheepvaartmuseum (weer wat wijzer over de koloniale tijden) was toch echt het hoogtepunt van de dag.

- Dag 2 zijn we per trein naar Yogyakarta afgereisd, mooie reis van 7 uur door de rijstvelden. Yogyakarta is een iets gemoedelijker gebeuren dan Jakarta en dient voor de meeste reizigers als uitvalsbasis voor een trip naar de Borobodur (Boeddhistisch bouwwerk), 1 vd 7 wereldwonderen. Daarnaast stond een tripje naar het paleis van de sultan op het programma. Daar aangekomen stonden we voor een dichte deur; wegens de Ramadan hadden ze besloten de deuren een uurtje eerder dicht te gooien. So far for the palace.. Dan maar een uitstapje naar de lokale markt, ware het niet dat deze ook 1,5 uur eerder de handdoek in de ring gooiden vanwege, jawel, de Ramadan..

- Volgende dag konden we vroeg uit de veren voor een zonsopgang bij de Borobodur. We zouden om 3:45 worden opgehaald, dus de wekker stond om 3 uur, altijd een feest... Het werd 4 uur, het werd kwart over vier, dus we begonnen hem een beetje te knijpen. We hadden in Peru al de Macchu Picchu gemist door de overstromingen, het zou ons toch niet gaan gebeuren dat we ook deze aan ons voorbij zouden zien gaan. Uiteindelijk kwam de beste man ons om 4:45 ophalen met veel excuses en de mededeling dat hij dacht dat we een latere tour hadden. So far for the sunrise... De Borobodur zelf maakte gelukkig veel goed; enorm indrukwekkend. Voor wie er niet geweest is: google maar een plaatje, omschrijven heeft geen zin. Na de Borobodur gingen we door naar de tempel Prambanan, een groot Hindu tempelcomplex, bijna net zo indrukwekkend als de Borobodur. Daarnaast erg boeiend dat een lange tijd zowel Boeddhisme als Hinduisme naast elkaar leefden op Java, terwijl Java nu grotendeels islamitisch is (en Bali bijna volledig Hindu na weggedreven te zijn uit Java).

- Vervolgens stond er een wat actievere tour op het programma: een 3 daagse tour naar vulkanen Bromo en Ijen; met name de tweede stond hoog op ons verlanglijst je, aangezien ons hier binnen in de krater een azuurblauw meer werd beloofd. Dit betekende wederom 2 x om 3 uur ons bed uit; we zouden er nog eens goed in worden :) Dag 1 was een bustrip van Yogyakarta naar de voet van de Bromo die 11 uur zou duren, maar uiteindelijk zo’n 14 uur heeft geduurd. Indonesische inefficiency werd hier goed duidelijk, aangezien alle toeristen 1 dorp voor de vulkaan de bus uitgeschopt werden om vervolgens hier de puzzel te leggen wie in welk hotel moest om vervolgens allemaal weer in nieuwe bussen geladen te worden. Hadden ze in onze optiek de hele dag de tijd voor gehad, maar dat zagen de beste mensen daar anders. Ons hotel was geen winnaar (al werd ie verkocht als ‘brand new’), maar voor die 4 uur slaap gingen we ons niet kwaad maken. Volgende ochtend om 3 uur uit de veren om de zonsopgang bij Bromo te zien. We werden naar de sunrise spot gereden in een klein jeepje; Ria en ik waren de gelukkigen om voorin te zitten, waarbij ik alleen kon zitten als de versnelling in zijn 1 of 3 zat; gelukkig zat de halve reis de pook zowel in zijn twee als in mijn been gebeiteld. Aangekomen bij de spot (slechts 15 minuten omhoog lopen), bleek dat het pas 4:15 was en de zon pas om 5:30 opging. Conclusie van het verhaal: een uur lang zitten vernikkelen in de kou en in het donker. Ook hier maakte de zonsopgang gelukkig meteen alles goed; waanzinnig uitzicht op de vulkaan en de omgeving, echt supermooi. Vervolgens doorgereden naar de vulkaan zelf om te beklimmen; een vrij taaie klim, te meer door de verstikkende zwaveldampen die uit de krater kwamen. Boven aangekomen keek je vol de rokende krater in, op zich best indrukwekkend.

- Hierna gingen we met gierende banden door naar vulkaan 2: Ijen. Ook dit betekende weer 7 uur in de bus zitten. We wisten van gekheid niet meer hoe we moesten zitten na inmiddels 18 uur in het busje... Begin van de avond kwamen we aan in het dorpje waar we overnachtten. Wij hadden mazzel, aangezien we een kamer in het huis van de eigenaar hadden, die er blijkbaar wat beter wat beter bij stond dan de overige kamers. Na een rijsttafeltje opgepeuzeld te hebben vroeg de mand in, de wekker stond immers weer om 3 uur. De volgende ochtend vol goede moed uit de veren en per bus naar de voet van de vulkaan. Hier regende het, dus de poncho kon ook weer tevoorschijn getoverd worden. De klim de vulkaan op duurde ca 1,5 uur, maar was redelijk afzien met vrij pittige hellingen. Boven aangekomen zagen we werkelijk HELEMAAL NIKS!!! Behalve bewolking... Dus dat azuurblauwe meer en adembenemende beeld konden we op onze .... krassen. We googlen wel een plaatje. Wel superjammer, aangezien dit het hoogtepunt van de 3 dagen had moeten zijn,maar ja, wat doe je er aan?

- Na weer naar beneden geglibberd te zijn, werden we per bus naar oost Java gereden waar we op de ferry naar Bali werden gezet..

Stay tuned, volgende keer verslag Bali!

X Marjo en Rian

• 06 Augustus 2013 - 15:00

Marlies:

Marjo, wat top dat je de waarbenjij trouw blijft zeg! Heel leuk om te lezen! En zeer herkenbaar...wij waren ook tijdens de ramadan op Java....stiekem lunchen achter een muurtje etc...interessante ervaring ja.

Dat azuurblauwe water zijn jullie trouwens vast al wel op Bali wel tegengekomen, vernam dat ze dat daar wel hebben! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen. Heel veel plezier! XXX , ook voor Rian natuurlijk!

• 06 Augustus 2013 - 15:17

Jootje:

Ik zit hier echt te schuddebuiken op kantoor dat jij op je eerste dag een klap voor je smoel hebt gekregen, wat een warm welkom! Smullen die verhalen van jullie! Geniet van de rest van jullie reis...ik ben zeer benieuwd naar de volgende avonturen.

Liefs Jo

• 06 Augustus 2013 - 15:31

Jarl:

Ik mis alleen nog die Dikke van de Conimex reclame, voor de rest lijkt alles op Gooise Meisjes op zoek naar .....

Enjoy!

• 06 Augustus 2013 - 16:12

Desiree:

Hi Rianne (en Marjo! :))
    Oh nee, geen zicht bij Ijen, wat jammer! Wij hadden het precies andersom, niks te zien bij de Bromo!
    Geniet van het Bali'ze!
    Groetjes,

• 06 Augustus 2013 - 16:36

Annemarie:

Wat een topverslag weer Majo heerlijk!! Geniet en X (ook aan Ria)

• 06 Augustus 2013 - 18:29

Minne En Martha:

Lieverds. Heerlijk zo'n down to earth verslag. Dank. Benieuwd naar de belevenissen op Bali en Lombok! Geniet en take care. Liefs.

• 06 Augustus 2013 - 22:52

Jelke:

Lieve Marjo en Rian,

Tsja, de Ramadan..
    Ga een volgende keer naar Vlieland, leuke hotels, prachtige zee, geen klap voor je bek, leuke taal etc.
    Het is maar een suggestie....
    Geniet, blijf gezond en kom heel terug.

Liefs van Jelke

• 07 Augustus 2013 - 10:56

Lotte:

klinkt weer heel erg leuk allemaal, have fun en veel liefs
    travel safe :-)
    x Lotte

• 07 Augustus 2013 - 14:21

Monique:

Hoi Marjolein,
    Wat een leuk verslag. Tja, het risico van veel regen in deze tijd zit erin. Hadden wij ook de 1e keer op Java. En wat een ellende, he, die gillende imams 's ochtends vroeg, daar had ik ook zo de pest aan!
    Wj genieten in de Haan volop van de zomer, eindelijk! De kindjes hebben niet veel meer nodig dan zand en water, zo nu en dan een ijsje. Eva komt straks en gaat dan weer morgen of vrijdag naar huis.
    Gaan wij we weer opmaken voor de komst van Jochem. Heerlijk! Hopelijk krijgt hij ook zon, want vandaag en morgen is het wat minder, kunnen overigens wel op t terras zitten.
    Laatste weekend aug. staat voor jullie geblokt en dan ga je je maar helemaal te buiten aan de prepare!
    X ook aan je vriendin, take care en enjoy

• 07 Augustus 2013 - 17:08

Ineke Westerhof:

Hallo Marjolein,
    Leuk verslag hoor van Jakarta. Richard is daar geboren en het plan is nog steeds om er een keér te gaan kijken. Met Ernestine ben ik op Bali geweest, Ubud en een reis naar " de vulkaan" gemaakt. Helaas, lag die kompleet in de mist en hebben we dus ook niet van dit wonder genoten. Het regende ook nog. Ubud is leuk.
    Geniet van je reis. Succes met zonsopgangen en hotelkamers. Zeer hartelijke groet,

• 08 Augustus 2013 - 11:18

Bart:

Marjo!

Leuk om weer via dit medium te horen dat het goed met je gaat!
    Ik ga eind augustus naar Sulawesi! Zitten we in de buurt!
    Veel plezier op Bali!

groetjes, bart