Koek en zopie! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marjolein Jansen - WaarBenJij.nu Koek en zopie! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marjolein Jansen - WaarBenJij.nu

Koek en zopie!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

22 Februari 2010 | Nederland, Amsterdam

Toch nog 1 laatste afsluitende update en wel over mijn lievelingsonderwerp: de Peruviaanse culinaire hoogstandjes!

Zoals in meer landen in Zuid-Amerika, hebben ook de Peruvianen niet een hele uitgesproken keuken, maar is het meer een fusion van alle mogelijke keukens. Een paar typische dingetjes kunnen echter niet onbesproken blijven:

Dranken:
- Inca Cola! De nationale drank van Peru (en hoe kan het ook anders dan dat dit geproduceerd wordt door onze vrinden van Coca Cola...). Dit chemisch geel uitziende drankje wordt op elke hoek van de straat verkocht en smaakt naar mierzoete bubblegum. Peruvianen mieteren het zelfs door bier heen.
- Pisco sour: mijn favoriet! Pisco is een nationaal destillaat met 40% alcohol wat men hier graag in de blender gooit met limoensap, suiker en eiwit, zodat een heerlijk opgeklopt drankje ontstaat, wat afgetopt wordt met een vleugje bitter. Hele maand door gedronken, heeeeerlijk!
- Hoofddrank is bier, niet mijn favoriet. Maar de enige wijn die ik ooit besteld heb, had zoveel overeenkomsten met Lambrusco dat ik wel om ijs moest vragen om de zoetheid te onderdrukken.. Geen aanrader dus..
- Coca thee! Coca is met name in Bolivia en Peru een extreem populaire plant (eigenlijk gewoon drugs, dus verboden in Europa), die met name goed is om honger te onderdrukken (altijd goed in arme onderontwikkelde landen) en die hoogteziekte tegengaat. Hier wordt echt alles van gemaakt, van snoepjes, taart tot aan de meest populaire toepassing: thee van trekken. Prima te drinken als je er maar genoeg suiker bij gooit :)
- Chicha. Een typische Peruviaanse drank, verkregen door fermentatie van paarse mais, waardoor een licht alcoholisch drankje wordt gebrouwen. Niet onze favoriete drank...

Eten:
- De ruggegraat van de Peruviaanse keuken is de aardappel. Tot in den treure. Maar dan het liefst geserveerd met friet of aardappelen. Maar dan door elkaar heen. Heel bijzonder. En na een maand ben je hier wel klaar mee..
- Ceviche: rauwe vis gemarineerd in limoensap en ui. Een soort lokale sashimi. Heerlijk!
- Aan de noordkust zijn conchas negras vrij populair, een soort zwarte schelp met een zeevrucht erin. Geprobeerd, maar het leek het meest op een mislukte oester, dus dat was eens maar nooit weer :)
- Lomo saltado: gezouten stukjes rundvlees, geroerbakt met ui en tomaat en verkrijgbaar in werkelijk elk restaurantje. Echt mijn favoriet!
- Het typische ontbijt van de Peruviaan bestaat uit een soort avondmaaltijd met veel rijst, aardappelen, vlees, mais, etc. Wij hielden het maar bij scrambled eggs en toast. Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven zoveel eieren heb gegeten als de afgelopen maand :)
- Peruvianen hebben een voorliefde voor soep. En flikkeren daar alles in wat ze maar in de moestuin kunnen vinden. Prima te eten, maar na 7 dagen in een rij zowel bij de lunch als diner, komt de soep echt je nase uit...
- Verder zie je veel westerse en oosterse invloeden, dus pizza's en pasta's in overvloed.
- Daarnaast ook hier veel Chinese invloeden, dus op elke hoek van de straat zit een Chifa, een soort Chinees eettentje, waar je voor ca. 2 euro een bak vol nasi, bami, etc naar binnen kunt rammen. Rian stond wat minder te springen, maar mijn hart maakte een sprongetje bij elk uithangbord van een chifa..

Al met al zeker niet de meest inspirerende keuken die ik ken, maar toch wel weer interessant genoeg om dingen te gaan waarderen en zelfs te onthouden om thuis te maken.. De fles pisco staat al koud...

KUS