Parbo's in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjolein Jansen - WaarBenJij.nu Parbo's in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjolein Jansen - WaarBenJij.nu

Parbo's in Paramaribo

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

11 September 2011 | Suriname, Paramaribo

Hey fawaka! (net geleerd in het internetcafe..:)

We mogen weer! 3,5 week Suriname en Curacao!

Donderdag aangekomen in Paramaribo voor een mooie trip door Suriname van 17 dagen om vervolgens te chillen op de Antillen (hoofdact: Jootje die het jawoord gaat geven)

We willen jullie de eerste indrukken niet onthouden..

Allereerst: als je bij Paramaribo denkt aan een heel mooie stad met prachtige koloniale huizen, kom je bedrogen uit.. Het aantal mooie authentieke huizen is op 2 handen te tellen. De rest valt van ellende uit elkaar of is al uit elkaar gevallen..Hadden we denk iets te veel geromantiseerd :)

Wat ons verder echt verbaasde is de gigantische Chinese invloed in Paramaribo. Het viel ons al op dat er verdomd veel gele koppies in het vliegtuig zaten, maar dat de hele stad meer op Chinatown lijkt dan op een Zuid Amerikaanse hoofdstad, hadden we niet helemaal zien aankomen.. Werkelijk op elke hoek van de straat zit of een Chinese supermarkt of een een dimsum-stal. Oude ondernemers.. :)

Ook vrij opvallend is dat er door de extreme immigratie veel geloofsovertuigingen letterlijk naast elkaar leven. Zo staat midden in het centrum een gigantische moskee naast een even grote, ietwat vervallen synagoge en struikel je als je je omdraait over een Indiase dame in een sari. Alles kan hier en alles gebeurt ook hier.

Ook hier wordt alle lokale reclame gedomineerd door 1 biermerk, te weten Parbo. Qua look and feel net Amstel, maar claimt het premium karakter van Heineken.. Echt elk terras, muur of gevel is rood-wit gekleurd met Parbo logo. Wij gaan hier moeiteloos in mee :)

Vervolgens: er is niet heel veel te doen in Paramaribo zelf... De binnenstad zelf is niet heel bruisend; veel derderangs kledingketens, met name gerund door Chinezen, maar verder weinig gezellige terrasjes, restaurantjes of noemenswaardige musea.

Alles gebeurt hier namelijk aan de zogeheten waterkant, de strip langs de Surinamerivier. Ook hier kwamen we lichtelijk bedrogen uit; waar wij hoopten op een soort boulevard a la St Tropez, is dit een vrij troosteloze zandweg langs het water waar met name werkloze Surinamers zich verschansen met een literfles Parbo in hun hand. Gelukkig hebben we uiteindelijk al genoeg leuke tentjes ontdekt om te eten, drinken en te chillen..

Verder de eerste dagen heel hard gechilled aan het zwembad, lekker gegeten en drankjes gedronken. Gister een top boottocht gemaakt over de Surinamerivier en dolfijnen gezien, echt te cool!

Over de Surinamers zelf: we waren gewaarschuwd dat we ons niet moestem laten misleiden door de taal. Dezelfde taal spreken is (zijn we na 3 dagen echt wel over uit) absoluut niet hetzelfde als het hebben van dezelfde denkwijze, normen of waarden. Lees: wij hebben af en toe het gevoel dat we met een stel idioten te maken hebben. Ietwat genuanceerder: we moeten alles ofwel 3 keer herhalen ofwel in Jip en Janneke taal uitleggen om er zeker van te zijn dat we datgene krijgen/bereiken dat we willen.
Verder ligt het tempo een paar tandjes lager dan in Nederland, wat ook niet heel verwonderlijk is bij deze temperaturen (tikt de 35 graden wel aan de afgelopen dagen). Wellicht dat dit ook een oorzaak is van hier boven gestelde diagnose.

Tot slot: het is werkelijk niet te filmen dat elke, maar dan ook elke kerel hier ongegeneerd achterstevoren (over zijn vrouw heen) uit het raam onverstaanbare kreten naar ons uitstoot. Niet reageren heeft geen impact, de monoloog aan baggerteksten gaat gewoon door..

Nu maken we ons op voor een tocht de binnenlanden in. Morgen om acht uur sharp gaan we 3 dagen richting Raleigh vallen, bekend om zijn watervallen, sula's (stroomversnellingen in de rivier) en belachelijk veel verschillende flora en fauna. Schijnt waanzinnig mooi te zijn. Zin in!

Kortom: een heel ander land dan alle andere Zuid Amerikaanse landen die ik heb gezien, maar als we ons hetzelfde laidbacke tempo als de Surinamers aanmeten, dan moet het helemaal goed komen! Verder razend benieuwd naar de jungle in de binnenlanden.

Keep u posted!

Dikke zoen,

Rian en Marjo

• 12 September 2011 - 06:10

Karli:

Mooie promo voor parbo dit, enige positieve ongeveer in je journal ;) geniet schat! X

• 12 September 2011 - 07:36

Soof:

Heb nu al met zoveel plezier jullie eerste reisverslag gelezen. Kijk al uit naar het vervolg...

Ri, hoe is het met je hand?

Dikke kus en enjoy ladies!!!! X

• 12 September 2011 - 07:50

Derk:

Marjo-fawaka! Goed begin van een relaxte trip. Die cola-kreek en moeras/jungle schijnen super cool te zijn! Veel plezier, d

• 12 September 2011 - 09:05

Bart:

Marjo!

Klinkt leuk, Paramaribo... mmm
    Ben benieuwd naar de falls
    Mooi om te zien dat je zo trouw blijft aan je waarbenje.nu page!

• 13 September 2011 - 11:52

Marlies :

Gefeliciteerd met je verjaardag Marjo!
    Maak er een mooie dag van en drink er nog maar een parbo op!

Kus

• 13 September 2011 - 21:53

Henriëtte En Leo:

lieve Marjolein,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag. het kan nog net......23.50 uur. Vanavond teruggekomen vanuit Eernewoude.Geniet er maar lekker van en je cadeautje houd je nog tegoed!
    Kom gezond weer thuis,
    liefs van ons.